Källa: Unsplash kosten är a och o för framgång vid pokerbordet

Att ägna sig åt poker på en professionell nivå är mycket krävande rent mentalt. Många sena nätter av spelande, långa resor till och från turneringar runt om i världen och skarpa lägen vid spelborden ställer höga krav på pokerspelaren, både mentalt och fysiskt. Att kosten har en stor påverkan på människan är ingen nyhet, forskning har visat tydliga samband mellan god kosthållning och positiva effekter inte bara på kroppen, utan även mentala förmågor där reducerad stress och ökad koncentration är två exempel. Många pokerspelare upplever dock svårigheter med att upprätthålla en sund livsstil, ofta till följd av många resdagar och regelbundna rutiner från dag till dag. Detta hindrar många potentiellt skickliga spelare från att uppnå sin fulla potential.

I denna artikel ges tre viktiga tips som kan främja pokerspelares optimala kosthållning, där ett fokus på sambandet mellan kost och mentala effekter utgör grunden. Oavsett om du hör till skaran av professionella pokerspelare, eller bara är intresserad av kost och dess påverkan på människan, blir nedanstående tips förhoppningsvis användbara. 

Hantera stress och maximera mentala prestationer med näringsrik mat

Levern är ett av de allra mest viktiga organen i människans kropp. Dess uppgift är i det stora hela att filtrera blodet för att ta bort gifter och avfallsprodukter i levern, för att du som människa ska få må så bra som möjligt. En frisk lever gör dig hälsosam och ger goda förutsättningar för en god livskvalité, medan en dålig lever kan ställa till det ordentligt. Fysisk och mental utmattning, magproblem och problem med hud och hår är bara några varningstecken att hålla koll på. Andra vanliga problem som kan relateras till levern är; matsmältningsbesvär, halsbränna, hemorrojder, gasbildning, depression, humörsvängningar, lättretlighet, ilska, koncentrationssvårigheter, viktökning och fettdegeneration i organ. Ni hör ju – ingen höjdare alls!

Levern påverkas i stor utsträckning av vad vi stoppar i oss. Därför kan vi, genom att äta näringsrik mat och undvika vissa livsmedel och drycker, främja leverns skick och därmed boosta det allmänna välbefinnandet. Detta blir förstås extra viktigt för personer vars karriär är beroende av en god mental förmåga, som även den förstås påverkar både direkt och indirekt av vad vi stoppar i oss. För pokerspelare talar man främst om förmågan att hantera stress och behålla koncentration och fokus under långa turneringar. Att i denna situation smälla i sig skräpmat och alkohol är en dålig idé, då sådan mat nämligen (i stor mängd) har visat sig påverka mentala prestationer negativt. För att maximera förutsättningarna vid spelbordet (och utanför) krävs istället mat fylld med näring och bra energi! Därefter kan bra beslut tas som kan främja karriären inom poker.

Med det sagt; låt oss nu kolla närmare på vilken typ av mat och dryck som är bra och dåliga för välbefinnandet!

Mat och dryck att undvika – klassiska do´s and dont´s

Festa mindre och må bättre

Det lär knappast komma som någon banbrytande nyhet, men det tåls att sägas igen; alkohol påverkar din kropp på ett negativt sätt. För många turnerande pokerspelare (och andra slags resande karriärmänniskor) är fest ett inslag som uppskattas, men det är viktigt att drickandet hålls på en rimlig nivå eller helst av allt; utesluts. Att prestera vid pokerbordet bakfull kommer inte göra dig rik. Dessutom är alkohol för många ångestframkallande, vilket påverkar livskvalitén negativt i det stora hela.

Undvik skräpmat och snabba kolhydrater

Vi vet, på resande fot är det enkelt att beställa hämtmat eller svänga förbi hamburgerrestaurangen för en för stunden god måltid. Notera att de transfetter som finns i snabbmat och i de “dåliga” kolhydraterna har en mycket negativ inverkan på hälsan och inte minst din lever. Även socker bör skippas i största möjliga mån, då det påverkar blodsockret och energinivåerna och dessutom är ordentligt beroendeframkallande.

Ät mycket frukt och grönt – gärna ekologiskt

Klassikern som aldrig blir gammal! Frossa i grönsaker och frukt, då gärna ekologiska sådana. Dessa godsaker är fyllda med näringsrika ämnen och antioxidanter som boostar immunförsvaret och gör ditt sinne skärpt. Frukt är också perfekt för att stilla ett eventuellt sötsug. En fruktsallad gör dig så mycket bättre än en skål med godis!

Hitta rutiner och sprid ut dina måltider över dagen

Många upplever svårigheter med att hitta fasta tider för måltider i en vardag där rutiner ofta saknas. Försök trots det att undvika att småäta på oregelbundna tider. Undvik också att äta överdrivet stora portioner få gånger under dagen. Är lagom stora måltider utspridda över dagen för att hålla blocksockret på en bra nivå och humöret uppe. Detta blir förstås särskild viktigt de dagar som viktiga pokerturneringar äger rum.

Källa: Unsplash En pokerkarriär kräver ett starkt psyke.

Kost i samband med prestationsångest och stress

I pokersammanhang pratas det ibland om en “tilt”, en slags ond cirkel där spelandet inte går bra till följd av diverse aspekter. Det kan exempelvis handla om att en förlust orsakar ångest, som i sin tur sedan påverkar nästa spel negativt, vilket påverkar spelarens självförtroende och mentala förmåga att hålla huvudet kallt. För att undvika eller komma ur en sådan tilt, krävs ett starkt psyke. Och för ett starkt psyke, krävs som sagt bra matvanor! Här blir det viktigt att inte stressäta eller äta för att döva en ångest som en potentiell tilt kan ha byggt upp. Håll kvar vid dina rutiner och kostvanor så gott det går för att hitta tillbaka till ditt bästa jag.

Intressant i sammanhanget av psykisk välmående är att må-bra-hormonet seratonin, som är en slags nervsignal som ger tillfredsställelse och motverkar impulsivt handlande, frigörs från mättnadshormoner. Genom att hålla dig mätt och nöjd vid spelbordet, förbättras alltså dina förutsättningar vid spelbordet. Tilläggas bör att seratonin och bildas från aminosyran tryptofan, som bland annat finns i banan, ananas, nötter, skaldjur och ägg. Dessa livsmedel kan vara bra att lägga på minnet för att undvika en tilt! Varför inte kombinera banan och ägg för att exempelvis laga smarriga bananpannkakor?

Förhoppningsvis har dessa tips om kosten och dess inverkan på pokerspelares prestationer och välmående inspirerat till en mer sund livsstil.

Vitaestilo
vitaestilo@gmail.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *