Det verkar bli allt mer populärt för profiler inom sport att skapa och driva egna klädmärken samt ingå i samarbeten med redan etablerade varumärken. Michael Jordan, David Beckham, Serena Williams och Cristiano Ronaldo är bara några exempel på välkända profiler som sedan en tid tillbaka är ansiktet utåt för varumärken. I denna artikel granskar vi ett antal kända sportprofiler och deras klädmärken – lever dem upp till förväntningarna, och väl spelar de tillsammans med atleternas karriärer som sportsmän och sportskvinnor?
Tre välkända atleter och deras karriärer som skapande modelejon
I dagens samhälle är atleter inte bara atleter. För att ses som riktigt framgångsrikt och folklig, verkar atleten även behöva bygga ett varumärke kring sitt namn, samt gärna vara en profil intressant nog att följa på sociala medier. Något som kommit att bli vanligt förekommande i sammanhanget är att etablera klädföretag, gärna då med en sportslig nisch. Att synas i samarbeten med redan etablerade varumärken som ett slags ansikte utåt är något annat som syns allt mer. Inkluderande tre kända sportprofiler och de kollektioner som de lanserat i sitt namn.
Cristiano Ronaldo driver CR7
Det kan konstateras att det är just fotbollsspelarna som verkar särskilt måna om sina personliga varumärken. En mycket populär klädlinje drivs av den portugisiska och världsberömde fotbollsspelaren Cristiano Ronaldo. Namnet CR7 härstammar från spelarens initialer samt tröjnummer och kollektionen erbjuder såväl strumpor som kalsonger till den fotbollstokiga. I annonser för kläderna figurerar Ronaldo själv, där han stoltserar i sina egna kläder. Varumärket fokuserar på olika slags klädesplagg, skräddarsydda kalsonger samt strumpor av hög kvalité, något som verkar gå hem hos målgruppen. Kollektionen går att få tag i både i USA samt inom Europa och har marknadsförts i diverse sportrelaterade sammanhang. En liten parentes är att Ronaldo även jobbar parallellt med andra slags produkter, bland annat har han lanserat en unisex parfym. Neyman Jr´s + Nike = Sant
Nike är en av världens ledande företag för sportkläder och skor och har genom året genomfört diverse samarbeten med kända sportprofiler. Ett av de namn som är aktuella just nu är Neymar Jr, den brasilianske fotbollsspelaren som i nuläget spelar för klubben Paris Saint-Germain. I samarbete med profilen har Nike tagit fram dels klädkollektioner, men även andra sportrelaterade produkter; såsom skor och accessoarer. Särskilt omtalade har profilens egendesignade fotbollsskor blivit, där “Nike Mercurial Vapor 13 Elite Neymar Jr. FG” är den mest favoriserade modellen inom Nike. Neymar Jr har förstås synts en hel del i marknadsföringsarbetet, och har även själv promoterat varumärket genom sina sociala kanaler.
Serena Williams nya klädmärke
För inte så länge sedan lanserades den 23-faldiga Grand Slam-mästarinnan Serena Williams sprillans nya klädmärke, som rätt som slätt fått namnet Serena Williams. Klädmärket marknadsförs med orden “Strong Sexy Sophisticated Clothing by Serena Williams” och utmärker sig på så vis att det riktar sig exklusivt till kvinnor. Tidigare har sportsmän dominerat sådana kollektionen, vilket gjort att Williams lansering dragit till sig positiv uppmärksamhet. Klädmärket fokuserar på kroppspositivism och har visionen att erbjuda kläder för alla slags kvinnokroppar. Kollektionen innefattar både klänningar och byxor så väl som skor och mer alldagliga t-shirts. Lanseringen har mottagit mycket positiv kritik och sålt som smör i solsken!
Ronaldo exemplifierar att sportkarriären står i fokus trots allt
Det råder ingen tvekan om att atleternas klädmärken och samarbeten gör succé bland målgruppen och man kan tänka sig att varumärkesbyggande av detta slag ger ett ordentligt klirr i kassan. Profilerna är dock noga med att kommunicera att fokus förstås ligger på sporten, där en karriär som idrottsman alltid prioriteras högst.
Att man ger allt i sportsliga sammanhang är Cristiano Ronaldo ett levande exempel för. Den portugisiske fotbollsspelaren har onekligen haft en otrolig raketkarriär. År 2007 belönades Ronaldo med den berömda Guldskon, efter att ha gjort otroliga 42 mål under totalt 49 matcher som anfallare i Manchester United. Ett år senare korades Cristiano till världens bästa fotbollsspelare. Han fick två utmärkta hedersbevisning, FIFA World Player of the Year Award och Ballon d´Or. Andra meriter är tre Premier League-titlar samt en Champions League-titel. När Ronaldo år 2018 lämnade Real Madrid för Juventus FC, var övergångssumman motsvarande 1,1 miljard svenska kronor.
Det verkar onekligen som Cristiano Ronaldo har en fortsatt ljus framtid till mötes, trots att han börjar närma sig den mogna åldern av 35. I skrivande stund pågår fotbollssäsongens (enligt många) höjdpunkt, Champions League, där Juventus FC med Ronaldo i spetsen gjort bra ifrån sig. Fansen följer förstås framgången med förtjusning, där somliga även väljer att spela på fotbollsmatcherna online. Där finns odds på både Champions League och andra högaktuella matcher och ligor som involverar Cristiano Ronaldo och en massa andra kända atleter. På sportsbooks finns just nu aktuella odds för att Juventus FC vinner över Lyon i Champions League-matchen den 26 februari på 1.85. Ska man tro oddsättarna så kommer storhetstiden för Ronaldo och laget Juventus FC fortsätta även nu i slutet av 2019 och in i det nya året.
David Beckham och Michael Jordan i två ikoniska samarbeten
Förutom de mer nyligen etablerade varumärkena (vi var tidigare inne på lanseringen av Serena Williams klädmärke), finns det förstås en hel del gamla rävar att hålla ögonen på. Exempelvis så är den legendariska fotbollsspelaren David Beckham sedan många år tillbaka delägaren i klädföretaget Kent & Curven, som gör stilsäkra och klassiska kläder för män. Särskilt populär är den Peaky Blinders-inspirerade kollektion som lanserades under år 2018. Ett annat hett namn i sammanhanget av atleter som kombinerar sportkarriären med entreprenörskap och varumärkesbygge är den välkände NBA-spelaren Michael Jordan, som sedan länge ingår i ett samarbete med Nike. Få har lyckats undgå den mycket populära klädkollektion som i omgångar lanserats av varumärket, dessutom har en sneaker vid namn Nike Air Jordan kommit att bli omåttligt omtyckt, både av basketfans och andra.
Trender inför 2020
Det råder ingen tvekan om att det blivit allt viktigare för atleter att aktivt jobba med sitt varumärke, där lansering av en egen kollektion eller samarbeten med välkända företag kommit att bli vanligt förekommande. Vi ser fram emot vad som står näst på tur – kanske blir en svensk atlet näst ut att etablera en kollektion?